czwartek, 16 lutego 2017

Wszystko z miłości. 38 romansów wszech czasów - M. Gressor i K. Cook




"W głębi serca ty i ja bardzo się kochamy
i dlatego przechodzimy niezliczone przygody, walenie w drzwi,
wyzwiska, obelgi, międzynarodowe skandale,
a jednak zawsze będziemy się kochali.
Powtarza się to od siedmiu lat, w których jesteśmy razem,
ale wszystkie moje napady wściekłości w końcu mi uświadomiły,
że kocham cię bardziej niż własną skórę."


Miłość to piękne i magiczne uczucie, może być gorąca, namiętna, szalona, magiczna, szczera, bezinteresowna, subtelna, ujmująca, fascynująca, ale bywa także bolesna, nieodwzajemniona, niespełniona, toksyczna, naiwna i nieszczęśliwa. W literaturze motyw miłosny jest najczęściej tym dominującym, przeważającym. Każdego miesiąca na rynku wydawniczym trafiamy na mnóstwo rozmaitych książek opowiadających o miłości i opisujących jej różne oblicza. Aczkolwiek większość z nich zazwyczaj ukazuje nam pozytywne, radosne zakończenia typu "żyli długo i szczęśliwie". Niestety życie często pisze inne scenariusze, niekiedy dramatyczne, pełne smutku, bólu, i cierpienia. "Wszystko z miłości" to najnowsza publikacja ukazująca emocjonalne i poruszające historie romansów wszech czasów. Zapraszam na moją opinię.

Megan Gressor była córką znanego australijskiego pisarza i filmowca Kennetha Cooka. Ukończyła Uniwersytet w Sydney. Pracowała jako pisarka, ilustratorka i wydawczyni w Londynie, Nowym Jorku i Sydney. Wraz ze swoją siostrą Kerry Cook napisała dwie książki. Zilustrowała również ponad siedemdziesiąt książek dla dzieci. Zmarła w 2007 roku.

Kerry Cook jest współautorką dwóch antologii o słynnych romansach - tłumaczonej na wiele języków książki Kochankowie wszech czasów i Wszystko z miłości. Mieszka w Australii i pracuje jako scenarzystka filmowa. (źródło: okładka książki "Wszystko z miłości")

"Wszystko z miłości" to pozycja zawierająca trzydzieści osiem krótkich opowieści o miłości - najpiękniejszym uczuciu łączącym dwoje ludzi. Każda z przedstawionych historii wyzwala emocje, porywa, wzrusza, szokuje, zadziwia, wywołuje uśmiech na twarzy, zmusza do przemyśleń, a także zrozumienia istoty i sensu tegoż uczucia oraz pozwala odnaleźć odpowiedź na pytanie, czym tak naprawdę jest miłość i gdzie jest jej granica? W publikacji autorki zwięźle i sprawnie przedstawiły romanse słynnych par, znanych ludzi filmu, teatru, sztuki oraz pisarzy, historyków, królów, a nawet przestępców. Skupiły się na najistotniejszych faktach z ich życia, pokrótce je ujawniając, bez zbędnych i monotonnych opisów. Bez wątpienia wszystkie opowiadania są przejrzyście i lekko napisane. To sprawiło, że z przyjemnością poddałam się lekturze owej książki i z chęcią poznałam losy poszczególnych gwiazd oraz ich miłosnego, przepełnionego namiętnością życia. Wiele z tych powiastek było mi znanych, tym bardziej, że media wielokrotnie dostarczały nam informacji na temat sławnych romansów. Ale udało mi się też wyłuskać sporo ciekawostek, o których dotąd nie miałam pojęcia, a prawdę mówiąc to nieszczególnie zagłębiałam się w życie intymne i prywatne znanych osobistości. Historie są tak ciekawe i intrygujące, że bardzo szybko mija nam lektura tejże książki i można by pochłonąć ją jednego wieczora. Jednak ja akurat postanowiłam dawkować sobie te opowiadania, aby bliżej i głębiej przyjrzeć się życiu tychże osób oraz rodzącemu się między nimi uczuciu, a także poniekąd zrozumieć ich poczynania i podejmowane decyzje, które nieraz były dramatyczne i wstrząsające.

Autorki pokazały nam romanse sławnych ludzi na przestrzeni kilkudziesięciu, a nawet kilkuset lat i rozgrywających się na różnych kontynentach. Z tego też względu publikacja została podzielona na sześć części: Historyczni kochankowie, Królewskie romanse, Namiętności ludzi pióra, Miłość i polityka, Romanse artystów oraz Hollywoodzkie zauroczenia. W każdej z nich poznajemy zawirowania i uniesienia miłosne poszczególnych par, skandale, intrygi, zdrady, samobójstwa, a nawet zbrodnie, do jakich się posuwali w imię miłości. Zatem nie zawsze ich historie wyróżniały się pomyślnym zakończeniem. Kochankowie początkowo upajali się sobą, smakowali się nawzajem, byli szczęśliwi i spełnieni. Ale potem okazywało się, że dla uczucia, które ich dopadło, musieli wiele poświęcić. Zakochani ranili się nawzajem, rezygnowali z własnych marzeń i planów, opuszczali wysokie stanowiska państwowe, zaniedbywali obowiązki służbowe, wytrzymywali krytykę i obelgi ze strony społeczeństwa, znosili zdrady partnera, decydowali się na rozłąkę w imię obrony kraju i walce o jego wolność oraz demokrację, popełniali samobójstwa, kiedy nie radzili sobie ze wczesną i nagłą śmiercią ukochanej osoby, a także oddali dla niej własne życie.

W publikacji odnajdujemy zatem historie miłosne następujących par: Dawida i Batszeby (uczucie z morderstwem w tle), Szahdźahana i Mumtaz Mahal (symbolem ich miłości jest Tadż Mahal), Bonnie i Clyde (najsłynniejsza para, która dopuściła się wielu przestępstw i zbrodni, ścigana przez lata), Henryk VIII i Anna Boleyn (pragnienie syna zabiło ich uczucie), Księcia Rudolfa i Marii Vetsery (nieradzący sobie z krytyką), Księcia Rainier i Grace Kelly (nie wierzono w ich miłość), Rity Hayworth i Ali Chan (liczne zdrady osłabiły ich namiętność), Księcia Karola i Camillii Parker Bowles (owej pary nie trzeba przedstawiać, ich związek był krytykowany, piętnowany i łączono go z wypadkiem Księżnej Diany, obarczano nawet Księcia winą za śmierć żony), Roberta Browninga i Elizabeth Barrett Browning (pięknie zrodzona miłość), Oskara Wilde i lorda Alfreda Douglasa (zakazana miłość), Cynthii i Arthura Koestlerów (dzieliła ich spora różnica wieku), Aung San Suu Kyi i Michaela Aris (rozłąka w obronie walki o wolność kraju, ona została laureatką Pokojowej Nagrody Nobla) oraz wiele innych bardziej bądź mnie znanych, jak: Frida Kahlo i Diego Rivera, Brigitte Bardot i Roger Vadim. Autorki pokusiły się także o omówienie romansów polskich sław, między innymi Romana Polańskiego i Sharon Tate oraz Rudolfa Valentino i Poli Negri. Jak zakończyły się zaprezentowane w książce perypetie miłosne kochanków? Odpowiedzi znajdziecie w niniejszej książce, do lektury której zachęcam.

Niewątpliwie zaprezentowane opowiadania o miłości wywołują wiele emocji, niekiedy bardzo skrajnych. Trzeba pamiętać, że są one prawdziwe. Pewne wydarzenia zaistniałe w życiu wymienianych osób czy też ich zachowania oraz podejmowane pewne kroki niejednokrotnie mnie szokowały, ale niektóre z nich mnie poruszały, wprawiały w zadumę. Przy kilku zatrzymywałam się na dłużej bądź czytałam je z większą wnikliwością. Starałam się zrozumieć tych ludzi oraz ich wzajemne relacje. Zastanawiałam się, dlaczego tak a nie inaczej postępowali, dlaczego godzili się i przyzwalali na pewne rzeczy, dlaczego nieustannie rozstawali się i wracali do siebie. To niewyobrażalne, do czego może posunąć się niekiedy zakochany człowiek, do jakich czynów jest zdolny, jak bardzo chęć posiadania i pragnienia drugiej osoby przysłania mu cały świat, a poniekąd wyzwala w nim agresywne działania. Ponadto powiastki te pokazują, jak wielu ludzi w momencie utraty ukochanej osoby, nie potrafi dalej funkcjonować, nie radzi sobie, stają się bezbronni i bezbarwni, pozbawieni chęci życia, nieumiejący się odnaleźć w świecie i niedostrzegający jego dalszego sensu. Najbardziej poruszyła mnie i chwyciła za serce przepiękna i ujmująca historia miłosna Roberta Browninga i Elizabeth Barrett Browning. Dlaczego? Tego oczywiście nie zdradzę, odsyłam do sięgnięcia po ową książkę, która odsłania nam różne stany zakochania i oblicza miłości.

"Wszystko z miłości. 38 romansów wszech czasów" to publikacja godna uwagi i warta polecenia. Idealna książka dla osób lubujących się w romantycznych (niekoniecznie szczęśliwych) historiach, które napisało samo życie. Może stanowić doskonały prezent, tym bardziej, że jest pięknie wydana. To też znakomita pozycja na miłe i przyjemne spędzenie zimowego wieczoru (choć zalecałabym ich kilka) z kubkiem gorącej herbaty. Serdecznie polecam.


"Ty wiesz najlepiej, mój drogi, i wiedzą wszyscy, 
że tracąc ciebie, straciłam wszystko na zawsze, 
że znana wszystkim nikczemna zbrodnia wyrwała mi ciebie, 
burząc zarazem me szczęście na zawsze, 
że wreszcie bez porównania bardziej bolesny od samej utraty 
był sam rodzaj wyrządzonej ci krzywdy."





Tytuł: Wszystko z miłości. 38 romansów wszech czasów
Autor: Megan Gressor i Kelly Cook
Wydawnictwo: Poradnia K
Rok wydania: 2017
Oprawa: miękka
Ilość stron: 328


 Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Poradnia K.




7 komentarzy:

  1. Niestety nie jestem do końca przekonana czy to publikacja dla mnie :) Nie skreślam jej, ale na razie zrezygnuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Co prawda to nie moje klimaty, jednak książka wydaje się być idealną propozycją na walentynki :)

    Pozdrawiam
    ifeelonlyapathy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja z chęcią bym poświęciła jej wieczór czy dwa. Od czasu do czasu lubię takie pozycje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To na pewno jest ciekawa i mam ją w swoich planach. :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Na razie sobie odpuszczę, ale może kiedyś :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za odwiedziny mojego bloga i za wszystkie komentarze :)

Korzystanie ze strony Wielbicielka książek i pozostawianie komentarzy jest jednoznacznym wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnych z art. 13 o Ochronie Danych Osobowych.
Jednocześnie każda osoba ma prawo do dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich poprawienia w razie potrzeby.